Jelenlegi hely

Iskolasokk 3. rész - Kompetencia, öröm, ösztönzés

Az első rész arról szólt, miért lesz "problémás a gyerek, a második cikkben már a képesség tevés művészetéről esett szó, végül a kompetenciát mutatjuk be.

„Meg tudom csinálni, képes vagyok …” - kompetencia

A bármilyen értelemben áldozattá vált gyermekek az iskolában a legtöbb területen elvesztették ezt a legfontosabb élményt: a kompetencia élményét. Pedig az élet más területein megoldják a nehéz helyzeteiket, igaz, nem az általunk preferált módokon. Kettős hatás alatt élnek: ott a veszteség élménye az iskolában, ugyanakkor bizonyos túlélési képességeik kifejlődtek. Képesek boldogulni a saját világukban.

Mit tehetünk, hogy helyreálljon a gyerekben az igazi kompetencia élmény?

Nem várható el attól a gyermektől, aki erőszakos környezetben él, hogy azonnal lemondjon arról a képességéről, amiben jó- azaz az erőszakosságról, a fizikai agresszióról, az erő fitogtatásáról. Ha először csak erre számíthatunk erőforrásként, akkor erre kell építenünk.

Minden iskolai tevékenység esetén szükség van a fizikai erőre is. Cipekedni kell, havat lapátolni, kertet ápolni, osztályt dekorálni. Megnyerhetjük őket ezekkel a munkákkal, ha megfelelő visszajelzést kap, ha ugyanúgy reagálunk rá, mintha szorgalmi feladatot végzett volna töri órán. Apró lépésekben juthatunk csak előre, könnyű feladatok, kicsi szerepek, közös programokon való részvétel.

Minden elmozdulást a szembe szegülő, vagy passzív gyermek viselkedésében értékelni kell. Érezze, hogy fontos a közösség számára, és neki pedig meg kell kötnie a kompromisszumokat. Ha pedagógusként az osztályodban vannak nehéz fiúk, vagy lányok, te is segíthetsz nekik. A jó szó, az érintés, egy apró jel nem kerül semmibe. Ugyanakkor, aki kapja ezeket a gesztusokat, biztosan érez majd valami melegséget a szíve táján.

„Szorongás nélküli állapot…”- öröm

Mi felnőttek gyakran elfelejtünk örülni, de hogy a gyerekekből is kivesszen ez a felszabadító érzés, az tarthatatlan. A nagy boldogságkereső világunkban megfeledkezünk az olyan érzésekről, mint az elégedettség, önfeledtség, játékosság. A sok-sok hétköznap apró örömei, csodái mellett pedig simán elmegyünk. Mi marad akkor bennünk? Sok-sok szorongás, bizonytalanság.

Mit tehetünk a mindennapi szorongásaink ellen?

Nagyon egyszerű megoldás a játék. A játék az önmagáért való öröm átéléséért végzett tevékenység. Az iskolai játék sajnos az idő előre haladtával eltűnik a gyermekek életéből. A felső tagozaton unalmas órákon szenved sok tini. Nem véletlen, hogy itt okoznak a legtöbb gondot a problémás gyerekek. Miért gondoljuk, hogy ők már nem szeretnek játszani, miért gondoljuk, hogy komoly „tudományt” kell a fejükbe tömködni?!

Nagyon nagy jelentősége lehet a szorongások oldásában a kisállat tartásának, illetve az állatokkal végzett terápiás foglalkozásoknak is. Semmi sem pótolhatja azt a feltétel nélküli szeretetet, azt az elfogadó biztonságot, amit az állat jelenléte képes megadni. Ugyanakkor a felelősség, a kontroll és a kompetencia élményét is naponta átélheti az állat gondozása során.

Tanácsolhatjuk tehát, hogy a gyereknek legyen aranyhala, hörcsöge, vagy kutyája. Akár az osztályban is lehet ilyen közös állat, több felelőssel.

Miért is tanul valaki?

A képessé tevés művészete valóban olyan felnőtt segítőknek sikerül csak, akik szakmájuk mesterei. Tudatosan elkötelezettek, és ismerik a „bátorítás technikáját”, és bizalmat ébresztenek a nehezen kezelhető gyermekekben.

Ne azt mondjuk: Ügyes vagy! hanem inkább ezt: Ezt ügyesen csináltad! A bátorítás lényege, hogy sosem a személyt, hanem a tetteit értékeljük. Ha még azt is hozzátesszük, hogy: Büszke vagyok rád! vagy Büszke lehetsz magadra!- erősítjük benne azt a kötődést, amelyet már korai gyermekkorban elvesztett.

Szerző: B.É.

Forrás: 

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni, anélkül hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére