„Az lesz a legfontosabb, hogy képesek legyünk alkalmazkodni a változáshoz, új dolgokat tanulni, és ismeretlen körülmények között is megőrizni a mentális egyensúlyunkat.”
(Yuval Noah Harari, 21 lecke a 21. századra)
A Helen Doron módszer egy komplex pedagógiai megközelítés, nem csupán angol nyelvoktatás
A módszer alapja az anyanyelv elsajátításának természetes folyamata, amely során a gyerekek játékosan, szeretetteljes környezetben tanulnak. A tanulóknak olyan készségeket tanít, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy boldoguljanak a mai világban. Helen Doron Magyarorszag
Ez több mint angol - ez egy útlevél a világba.
A módszer egyik kulcseleme a pozitív megerősítés, amely hosszú távon motiválja a gyerekeket és erősíti önbizalmukat. Ez a megközelítés segíti a gyerekeket abban, hogy ne csak nyelvi készségeiket fejlesszék, hanem olyan életre szóló kompetenciákat is elsajátítsanak, mint a problémamegoldás, a kreativitás és az önállóság.
A 21. században az a fajta nyelvtanulás, amit nem tudunk hogyan kell alkalmazni a való életben, elavulttá vált. A mai gyerekeknek alkalmazkodóképesnek, problémamegoldónak és csapatjátékosnak kell lenniük, és mindezt úgy, hogy képesek legyenek világosan kifejezni magukat.
Négy olyan kulcs kompetencia van, mely elengedhetetlen a mai fiatalok sikeréhez ezek pedig:
- Kreativitás
- Kritikus Gondolkodás
- Együttműködés / Kooperáció
- Kommunikáció
A Helen Doron English módszertana ezeket a készségeket minden órán beépíti. Tanfolyamainkat gondosan úgy tervezzük meg, hogy a történeteink szereplői olyan helyzetekkel szembesüljenek, amelyek kreativitást, együttműködést és innovatív gondolkodást igényelnek. Lássuk, hogyan ápoljuk ezeket a készségeket a Helen Doron Angol órákon:
1. Kreativitás: Képzelet és önkifejezés
„A kreativitás az a képesség, hogy egy papírlapból űrhajót hajtogatsz... majd rájössz, hogy az adóbevallásodat használtad.”
A Helen Doron módszer egyik alapelve a játékos tanulás: a gyermekek különféle tevékenységeken keresztül – mint például játékok, mozgás, zene és vidámság – sajátítják el az angol nyelvet.
Ez a megközelítés ösztönzi a kreatív gondolkodást és a problémamegoldó képességek fejlődését. A tanárok egyéni szabadsága a tanításban, valamint a tananyag személyre szabása elősegíti az oktatók kreativitásának kibontakozását, ami közvetlenül hat a tanulók kreatív fejlődésére is. Hisszük, hogy a kreativitás fejlesztése az egyik legfontosabb dolog, amit a gyermekért tehetünk.
A nyelvtanulásban a kreativitás azt jelenti, hogy új kifejezésmódokat találunk, nem a megszokott keretek között gondolkodunk, és jól érezzük magunkat, bátran meg akarjuk osztani a saját, egyedi nézőpontunkat. Helen Doron Magyarorszag
Az órákon a szavak tanulását azzal erősítjük, hogy megalkotjuk azokat a szavakat, amiket megtanulunk, pl, ha állatokról tanulunk, állatos maszkokat készítünk. Újrahasznosítunk a háztartásban szemétnek ítélt tárgyakat és arra biztatjuk a gyerekeket, hogy ők is készítsenek kreatívan dolgokat otthon.
2. Kritikus gondolkodás: Problémamegoldó és döntéshozatali képességek
„A kritikus gondolkodás olyan, mint a Wi-Fi: amikor a legnagyobb szükséged van rá, akkor tűnik el.”
A kritikus gondolkodás akkor válik kulcsfontosságúvá, amikor a tanulóknak meg kell tanulniuk, hogyan elemezzenek különböző helyzeteket és információkat. Arra ösztönzi őket, hogy túllépjenek az egyszerű memorizáláson, mivel lehetővé teszi a tanulók számára, hogy ok-okozati összefüggéseket állapítsanak meg, és logikusan értékeljék a különböző (kihívást jelentő) helyzeteket.
Ezt találós kérdésekkel és rejtvényekkel, problémamegoldó játékokkal támogatjuk, melyek arra késztetik a diákokat, hogy kritikusan gondolkodjanak angolul, és remek módja a nyelvtan gyakorlásának, miközben jól szórakoznak.
Viták és beszélgetések során a már iskolás diákjaink vitákban vesznek részt, megtanulnak érveket felsorakoztatni, különböző nézőpontokat mérlegelni és a véleményüket angolul kifejezni.
3. Kollaboráció fejlesztése a Helen Doron módszerrel
„A csapatmunka az, amikor valaki más hibáját közösen ünnepeljük.”
A módszer egyik alappillére a 4-8 fős, azaz kiscsoportos oktatás. Így a tanulók aktívan részt vesznek közös tevékenységekben, megosztják ötleteiket és együtt dolgoznak a feladatok megoldásán. A csoportos interakció előnyei közé tartozik a társas készségek fejlődése és a közös tanulás élménye. Helen Doron Csepel
A tanórák során alkalmazott játékos, interaktív feladatok – mint például szerepjátékok, csoportos projektek és közös dalok – elősegítik a gyermekek közötti együttműködést. Ezek a tevékenységek nemcsak a nyelvi készségeket fejlesztik, hanem ösztönzik a csapatmunkát, a közös problémamegoldást és a társas kapcsolatok erősítését is. Helen Doron Magyarorszag
4. Kommunikáció: A gondolatok világos és magabiztos kifejezése
„A kommunikáció kulcsfontosságú – különösen, ha elfelejtetted bezárni az ajtót, és a kutyád már a szomszéd kertjében van.”
A hatékony kommunikáció áll a Helen Doron English középpontjában. Különös figyelmet fordítunk arra, hogy megtanítsuk a gyerekeket folyékonyan beszélni és írni. Már egészen kicsi kortól kezdve olyan tevékenységeket alkalmazunk, amelyek megtanítják a gyerekeket arra, hogyan használják a nyelvet valós élethelyzetekben, hogyan legyenek barátságosak és tisztelettudóak másokkal szemben. Olyan tevékenységeket használunk, mint például:
Szerepjátékok (a képen): A diákok gyakorlatias beszélgetéseket gyakorolnak, például étteremben rendelnek vagy útbaigazítást kérnek.
Hallgatási és beszédkészségfejlesztő játékok: Az olyan játékok, mint a „Simon says”, a mesélő láncok és a szerepjátékok aktív hallgatásra és beszédgyakorlatra ösztönöznek. Az oktatás kiscsoportos formában, 4-8 fő részvételével zajlik, mely nagyban megsokszorzza a hatékonyságot.
Összefoglalva, a Helen Doron módszer egy komplex, élményalapú oktatási rendszer, amely nemcsak az angol nyelv elsajátítását segíti elő, hanem hozzájárul a gyermekek átfogó személyiségfejlődéséhez, különösen a 4K kompetenciák terén, felkészítve őket a jövő kihívásaira.www.angoldebrecen.hu
Mi történik, ha egy kritikus gondolkodó, egy kreatív művész, egy kiváló kommunikátor és egy csapatjátékos együtt dolgozik? Megalkotják a jövőt – és közben még jól is szórakoznak!
(Fotók: Helen Doron Debrecen tulajdona; Forrás1; Forrás2)
Sőrés Gabriella
A Helen Doron Debrecen oktatóközpont vezetője