Jelenlegi hely

Szállj velem és beszélj! - 2. rész

Hogyan boldogulhat gyermekünk olyan környezetben, ahol nem csak egy beszélt nyelvet hall? Mikor és hogyan indítsuk el gyermekünket az idegen nyelv elsajátításának útján?

Ezzel a témával folytatjuk előző, a beszéd fejlődéséről szóló cikkünket.

Ahogyan arról már beszéltünk, életünk szerves része a kommunikáció és a beszéd. Manapság felerősödött annak fontossága, hogy egy ember mennyi és milyen nyelveken tud beszélni. Intelligensebbnek, hatékonyabbnak ítélhetjük meg azokat, akik a világ több pontján biztonsággal megértetik önmagukat. A siker egyik összetevőjének gondoljuk a nyelveken-beszélés képességét.

Alapvető törekvésünk elég jó szülőként, hogy gyermekünk számára a lehető legtöbbet biztosítsuk ahhoz, hogy sikeres élete lehessen. Gyakori hiba azonban, hogy a sikert csupán egy oldaláról fogjuk meg, azonosítjuk azzal, hogy gyermekünk felnövekedve karriert épít és anyagi javakat halmoz fel, elég jó életszínvonalat biztosítva ezzel önmagának és majdani családjának. Elfelejtkezünk azonban arról, hogy a sikeres élet sokkal lényegesebb összetevője a BOLDOGSÁG és az érzelmi kiegyensúlyozottság. Ennek elérése érdekében azonban fontos, hogy mi is az a lehető legtöbb, amit érdemes biztosítanunk számukra.

A gyerekek számára a lehető legjobb „fejlesztő módszer” a szabad játék.

Persze kicsi agyuk fejlődése serkenthető a manapság nagyon kedvelt fejlesztő játékokkal és feladatokkal, melyekkel valóban mérhető hatást érhetünk el. Fontos tisztáznunk azonban a következő kérdést: a boldogság egyenlő-e azzal, hogy a gyermekünk okos - jelen témakörünkhöz igazodva nyelveket beszél-, és mi szülők dagadunk a büszkeségtől? – NEM gondolom.

Bár a nyelvkutatók azt vallják, hogy a nyelvtanulást nem lehet elég korán elkezdeni, ezt az álláspontot fenntartásokkal kellene kezelnünk. Tény, hogy a kétnyelvű (más anyanyelvű az apa, mint az anya) családban felnövő gyermekek ugyanolyan jól beszélik mind a két nyelvet és személyiségük is egészségesen fejlődik, nem titkolhatjuk azt sem, hogy bár a gyerekek megbirkóznak a feladattal, nehezebb dolguk van, mint az egy nyelvű családban felnövekvőknek, lassabban alakul ki a két nyelv stabil használata. Más a helyzet azonban az egynyelvű családban felnövekvő gyerekek nyelvtanulásával. 

A titok nyitja lehet a nyelvészek szerint: a spontán nyelvtanulási környezet. A kétnyelvű család működési elvét felhasználva olyan helyzetet kellene megteremteni az óvodában is, ahol nemcsak hetente párszor fél órában tanítanák az idegen nyelvet. Így nyerhetne értelmet a korai nyelvtanulás.

Amennyiben nem biztosítható a fent említett helyzet, úgy nem érdemes különösebb energiákat belefektetni a gyermek részéről a korai nyelvtanulásba. Természetesen nem válik kárára a kicsinek, ha megtanul néhány idegen nyelvű verset vagy dalocskát, de legyünk tisztában ennek a típusú nyelvtanulásnak a hatékonyságával és kezeljük is eszerint. Az idegen nyelv tanulását érdemes ebben az esetben inkább csak 7-8 éves korban kezdeni, amikorra a gyermekünk anyanyelvi tudása biztossá válik, és sikerült elsajátítania az írást-olvasást. Mivel a spontán utánzási hajlam még ebben az életkorban is jelen van, ezért az anyanyelv tanulásához hasonló típusú nyelvtanítási módszer ilyenkor még igen sikeres lehet.

Zárszóként viszont hangsúlyoznunk kell: gyermekünknek akkor biztosítjuk a lehető legjobb lehetőségeket, ha a boldogsághoz vezető utat mutatjuk meg neki.

 

Szerző: Posztós Réka
www.posztosreka.hu
rekaposztos@gmail.com
tel: 06-70/420-6327

Fotó: Szentesi Ágnes

Ha tetszett a cikk, és olvasnál még hasonlókat, az első részt ITT találod Szállj velem és beszélj! címen. Hogyan kommunikál a baba? Mikor kezd el beszélni gyerekünk?  Gond, ha nyelvtanilag hibásan fogalmaz? Mivel  segíthetünk egy totyogónak?
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Ne nevess ki, bizonyára tájékozottabb vagy nálam. Azt hittem sokáig, hogy a Veganuár kifejezés egy, a média által kitalált frappáns elnevezés a diétás januári étkezésre. Míg ki nem derült számomra, hogy egy levédett kifejezés és egy mozgalom.
Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Naná, hogy télen is ehetünk friss salátát! Nem is egy növény kedveli a hűvös időt, ha van egy jó ablakpárkányod van teraszod, kertészkedj!
Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre a más gyerekekkel való összehasonlítás?

Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre más gyerekekkel való összehasonlítás?

Milyen hatással van a gyerekek önbizalmára, ha állandóan másokhoz hasonlítjuk őket? Ha szülőként te is feltetted már magadnak ezt a kérdést, ez a cikk segít megérteni, mit tehetsz gyermekeid egészséges önértékeléséért. - Szalai - Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója írása.
Előzd meg az iskolai gondokat az oviban!

Előzd meg az iskolai gondokat az oviban!

Csúszdázni hason, hogy könnyebben írjon majd az iskolában? Futni kell, hogy jobban tudjon majd koncentrálni? Nagymozgástól a finommotorikáig, végigvesszük, mivel előzhetjük meg a tanulási nehézségeket, hogyan segíthetjük az iskolaérettség kialakulását.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére