Jelenlegi hely

Egy debreceni iskola, ahol nincs igazgató, nincs felelés, nincsenek osztályzatok

Idén ünnepli 20. születésnapját a debreceni Napraforgó Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola. A kerek évforduló mellett más miatt is nevezetes az idei esztendő: néhány év szünet után ugyanis most újra meghirdetik a gimnáziumi képzést.

Miben más a Waldorf-pedagógia, illetve szemlélet, mint a hagyományos? Milyen az érdeklődés az alternatív oktatás iránt Debrecenben? Ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat a Debrecen Televízió hétfői Esti Közelkép című műsorában. Tisch Ferenc iskolaképviselő elmondta, a Waldorf-pedagógia a világon a legnagyobb és legelterjedtebb alternatív pedagógiai irányzat. Hatvan országban tanítanak ezen elvek mentén, Magyarországon 6-7 ezer diák jár  Waldorf-intézménybe.

 

Fotó: napraforgoiskola.hu

 

Debrecenben iskola és óvoda működik, s néhány év kihagyás után újra meghirdetik a gimnáziumi képzést. Tisch Ferenc úgy látja, országos szinten nagyon nagy a kereslet az alternatív oktatási formák iránt, és nincs ez másképp Debrecenben sem.

Kovács Ágnes mesterpedagógus a kezdetekre visszatekintve beszélt arról, hogy Debrecenben először óvoda indult el a Waldorf-elvek mentén, még az állami intézmény keretén belül. Már ekkor volt azonban egy olyan társaság, mely szeretett volna egy Waldorf-iskolát is. Ez egy nappaliban indult el pár évvel később, magántanulókkal, majd megkapták a kismacsi épületüket. Az első osztályuk ötfős volt, de évről évre emelkedett a létszám, kinőtték az épületet, és beköltöztek a belvárosba.

Tisch Ferenc beszámolt arról, hogy jelenleg nyolc osztállyal működnek, 140 tanulójuk van. Mint mondta, az intézményüknél sem azt nézik, hogy most milyen, hanem hogy mivé fejlődhet. Ugyanezen elvek mentén foglalkoznak a gyerekekkel, a pedagógusok számára nem az a legfontosabb, hol áll most a gyermek, hanem az, hogy hová juthat el. Az iskolaképviselő hozzátette, könnyen lehet, hogy pár éven belül a jelenlegi, Eötvös utcai épületüket is kinövik, már meg is keresték az önkormányzatot, hogy kigondolják, hol lelhetnének új otthonra.

És hogy mi a különbség egy Waldorf- és egy állami iskola között? Tisch Ferenc elmondása szerint az a fajta hierarchikus rend, ami az állami iskolákban jellemző, az náluk teljesen más. Ő például nem igazgató, hanem iskolaképviselő. „Nálunk Ági néni van, Feri bácsi van, s az a fajta bizalom van, amivel a felnőtt felé lehet fordulni. A felnőtt pedig nem igazgatóként, tekintélyként fog eljárni a gyerekkel szemben, nem büntetni fogja a gyereket, hanem mindig azt az utat járja be a diákkal tanulva, tisztelve őt, ami a gyermek hasznára válik” – magyarázta Tisch Ferenc.

Kovács Ágnes mesterpedagógus elmondta, hogy amikor ők először találkoznak egy gyermekkel, szeretnék őt megismerni, emellett az a legfontosabb kérdés számukra, hogy miben segíthetnek a tanulóknak, s ez a két fő szempont végigkíséri a gyerekek oktatását. A mesterpedagógus beszélt arról is, hogy a tanítás kezdeti szakaszában azt keresik a gyerekekkel, hogy mi az, ami jó, a második szakaszában azt, hogy mi az, ami szép az életben és a tantárgyakban is. Ha ebben sikeresek, a gyerekek nagyobb lelkesedéssel, önállóan is tanulnak. A tanítás harmadik szakaszában az a fő gondolat, hogy mi az, ami igaz, s itt már nagyon nagy a szerepe a közösségnek is, mely mintát ad a gyerekeknek.

Kovács Ágnestől megtudtuk azt is, hogy ők nem használnak tankönyveket, és lehetőleg az informatikai eszközöket is próbálják kerülni a 8. osztályig. „Ez nem valamiféle ellenállás a részünkről, hanem nálunk sokkal inkább azon van a hangsúly, hogy a gyerekek mindent a tapasztaláson, a cselekedtetésen keresztül tanuljanak meg, mert akkor lesz igazán az övék a tudás” – magyarázta.

Tisch Ferenc azt is elmondta, számukra nagyon fontos, hogy stresszmentes legyen a környezet, mert ez szükséges az élményalapú tanuláshoz, épp ezért náluk nincs buktatás, az általános iskolában nincsenek osztályzatok, a gyerekek nem felelnek, nem írnak dolgozatot.

 

 

Forrás: dehir.hu

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság nem csupán egy új szerep, az anyaság egy átalakulás. Testben, lélekben, és olyan mélységekben, amiről talán soha nem hittük, hogy bennünk léteznek.
Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Tudtátok, hogy június 13. a Magyar Feltalálók Napja? Ezen a napon tisztelgünk a magyar találékonyság és kreativitás előtt, hiszen hazánk számtalan zseniális feltalálót adott a világnak. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk ezen a napon jegyeztette be a C-vitamin felfedezését, ezért emlékezünk meg évről évre a magyar találmányok és ötletek világáról. Ez egy szuper alkalom arra, hogy otthon ti is egy kicsit feltalálók lehessetek!
Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Tudtátok, hogy van egy nap, ami csak a magyar feltalálóké? Minden év június 13-án ünnepeljük a Magyar Feltalálók Napját, amikor a világot formáló magyar elmék előtt tisztelgünk. Ez egy remek alkalom arra, hogy a gyerekekkel együtt felfedezzük, milyen találmányok születtek hazánkban, és hogy mennyi mindent köszönhetünk ezeknek a zseniális ötleteknek.
Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Magyarország tele van szebbnél szebb forrásokkal, ahol a természet csendje és a tiszta víz varázsa együtt ad élményt. Hoztam pár igazán hangulatos helyet.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére