Majd másfél évi felújítás és várakozás után a 138. születésnapján újra a sínekre került és utasokat is szállít a Zsuzsi vonat. Magyarország legidősebb erdei vasútvonala, mozdonyai és kocsijai gyönyörűen megújultak, vele együtt a vasút épületei és környezete is.
Közösen énekelték a meghívottak és a dolgozók a legismertebb szülinapi köszöntőt, Halász Judit számát és egy nagy tortával is köszöntötték az ünnepeltet.
Az új kocsikat a Zsuzsi vonat rajzpályázatának nyertesei, gyerekek, szüleik és a meghívott vendégek próbálták ki először.
A 771 millió forint kormányzati forrásból megújított Zsuzsi kisvasutat négy mozdonya, három vasúti kocsija és a két kocsiszín is új külsőt kapott, valamint 7 kilométernyi pálya is korszerűsítésre került.
A kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős Révész Máriusz kormánybiztos részletezte, hogy mit is jelent a kormány 2017-es döntése, hogy a kisvasutak általános állapotának javítására 10 milliárd forintot költene. A fejlesztés első ütemében került sor a debreceni keskeny nyomtávú vasút fejlesztésére. A koronavírus okozta bizonytalan helyzet miatt a külföldi utazások száma csökkent, és a belföldi turizmus növekedésével a hazai programlehetőségek, mint a kisvasutak iránt is megnőtt az érdeklődés. Ennek segítésére született egy kiadvány is, melyben mind a húsz magyarországi kisvasútról szóló információk megtalálhatóak.
Hajdú-Bihar megyében folyamatosak a fejlesztések: nemrég kerül átadásra a Berettyóújfalu és Tépe közötti bicikliút, a tervek között szerepel az EuroVelo 14-es kerékpárút újabb szakaszának, a Tisza-tótól a Hortobágyon át Debrecenig tartó kerékpárút és a régóta álló debreceni fedettpályás velodróm létesítése.
Egy, a világon is egyedülálló „madárszínházat” szeretnének létrehozni a Hortobágyon az ismert természetfotóssal, Máté Bencével együttműködve. A terv a gázlómadarak életének közvetlen közeli megfigyelésére alkalmas, 30-40 ember befogadását lehetővé tevő lesként funkcionáló épület kiépítése.
A Zsuzsi vonat tulajdonosa a DKV Zrt., vezérigazgatója, Nagy Attila felhívta a figyelmet a Zsuzsi vasúttörténeti értékeire is. A felújított gőzmozdonyra, mely a Közlekedési Múzeum tulajdona, az ország legrégebbi ilyen járműve. Az MK29-es vontatómozdonyból is csak ez az egyetlen egy van Magyarországon. A jelenleg 17 kilométeres pálya 1961 óta nem volt felújítva, így annak 2012 óta lezajlott teljes felújítása is komoly értékű beruházás, melynek végállomásán Természetház is létesült.
ADL - Debrecenimami
Forrás: a szerző saját képei