Gondolnád, hogy ovis korban előzhetjük meg a későbbi tanulási zavarokat?
Bizony, és az sem mindegy, hogy mivel! A tanulási képességeket óvodáskorban lehet hatékonyan fejleszteni. Tehát ha odafigyelünk erre az életkori szakaszra, akkor még jó eséllyel megelőzhetők az iskoláskori tanulási zavarok, hiszen a fejlesztés, a foglalkozások a szenzitív (azaz fejlesztésre érzékeny) szakaszban történnek.
Óvodában: prevenció, iskolában: korrekció
Iskolába lépve viszont nagy szükség van a tanulási képességekre. Kellő megalapozottság híján korrekcióra (azaz javításra) szorul. Az iskoláskorú gyermek, bár még fogékony a fejlesztésre, de már túllépett a szenzitív szakaszon, így lassabban számíthatunk olyan gyors eredményre, mint az óvodásoknál.
Nagymozgástól a finommotorikáig
Mi a finommotorika és a nagymozgás? Nem elég csak a kéz mozdulatok finomságaira figyelni, azt fejleszteni?
Bizony nem. A finommotorika egy komplex mozgási folyamat: a kéz apró mozgásai, az ahhoz köthető szem- és szájmozgások, a kéz és a láb mozgása, és mindezen folyamatok koordinációja. Így már érthető, hogy minden a nagymozgásoktól indul ki.
Ranschburg Jenő több alkalommal kijelentette, hogy
Azaz a kertetek, a játszótér ingyenes képességfejlesztő, tudtad? De melyik játék miben fejleszt?
Futás, mászóka, mérleghinta avagy csúszdázz hason a szépírásért!
- Futás közben fejlődik a mozgáskoordináció, a ritmusérzék, az izmok és a tüdő. A kicsikbe genetikailag kódolva van a futkározás, szinte "kényszeresen" futniuk kell: az agyi idegpályák összekötését segíti elő. Ne feledkezzünk meg a futás monotóniájában rejlő nyugtató erőről se! Túlfeszített, fárasztó nap után a felnőtteknek is jót tesz.
- Mászókán, kötélhágcsón való játék közben fejlődik a szem-kéz és szem-láb koordináció, az egyensúlyérzék, a nyak, hát, csípő és a kar izomzata, javítja a testtartást. Jó hatással van a gondolkodásra: előre el kell tervezni a következő láb vagy kar mozdulatot, milyen magasan van, és ez veszélyes-e számára. Játszva tanulja meg a térben tájékozódást.
- Libikókázás közben alkalmazkodnia kell egy másik gyerekhez, mialatt egyensúlyozást és koncentrációt igényel a billenési pont érzékelése. Miközben le-fel lökik egymást a gyerekek, fejlődik a ritmusérzékük, sőt, külön-külön kell megfeszíteni az izmaikat: lábukkal tompítják a földetérést, feszesen kell kapaszkodniuk, fontos lépcsőfoka a testtudat fejlődésének.
- A csúszda legjobb fejjel lefelé, persze, csak ha már ülve bátran megy. Hason csúszva ugyanis magasra kell tartania a fejét, és ezzel erősödik nyakának és vállának izomzata, ami jól jön majd az iskolában, amikor írni kezd.
A kéztő és az ujjpercek csontosodása 6-8 éves kor környékén zárul le, ekkorra a kéz izomzata, idegpályái is alkalmasabbá válnak a helyes ceruzafogásra. A csontrendszer fejlődésének jele egyébként a fogváltás is.
Finomotorika és az írástanulás
A kézírás olyan komplex idegrendszeri működés, annyi agyi területet mozgat meg, hogy nem lenne szabad se elveszíteni, se alábecsülni. Az óvodáskori nagymozgásos fejlődés segít az idegpályák összekötődésében, így ez lesz majd az alapja az írástanulásnak.
Nagymozgásos lehetőségek Debrecenben
Csiri-biri torna
Csiri-biri mozgásfejlesztő torna egy olyan 45 perces dalolós, mondókázós, örömteli foglalkozás, ahol gyermeked a hétköznapitól eltérő mozgásformákkal és mozgásfejlesztő eszközökkel ismerkedhet meg. Fontos szerepet kapnak a nagy- és finommotorikus mozgásokat fejlesztő gyakorlatok, mozgásfejlesztő eszközök https://csiri-biri.hu/
Jóga
Egy komplex mozgás rendszer, amely test- és légzőgyakorlatokkal, relaxáció és meditáció segítségével erősíti a testet és a lelket. A gyermekjóga a testi-lelki-mentális jóllét kialakítását segíti, kiemelt előnye, hogy hatásos és pozitív technikaként oldja a szorongást, a feszültséget, mélyíti az önismeretet és a testtudatosságot, fejleszti az érzelemszabályozást. (Forrás)
Alapozó terápia
Komplex mozgásfejlesztésen alapuló (ú.n. motoszenzoros típusú) idegrendszert fejlesztő mozgásterápia, célja újraindítani a gyermekeknél az emberi fejlődéstani mozgássorozatot.
TSMT torna
Tervezett SzenzoMotoros Tréning. Mozgásterápia, amely az idegrendszerre gyakorolt hatása révén újraszervezi, újrahuzalozza a neurológiai alapokat. Segít az agynak megszabadulni béklyóitól (úgy mint pl: fennmaradó primitív reflexek). Mindez kihat a mozgásra, beszédre, pszichikumra, viselkedésre egyaránt. A TSMT módszerek (egyéni, csoportos, illetve vízi terápia) megalkotója Lakatos Katalin PhD. egyéni és csoportos változata is létre jött; 3 hónapos kortól 12 éves korig alkalmazható. (forrás)
Komplex mozgásterápia vagy rövidítve KMT
Ez egy elsődlegesen otthoni rendszeres gyakorlásra épülő tréning, mely az idegrendszer érési folyamatait támogatja. Az egyes gyakorlatok különböző mozgási képességek fejlődését segítik, a rendszeres gyakorlás pedig segít a mozgási automatizmus kiépítésében és ezáltal a mozgási képesség megszilárdításában. (forrás)
SZTM KIDS® (Szenzomotoros Testtartásjavítás és Mozgásfejlesztés Gyermekeknek) mozgásprogram
Észrevétlenül, a természetes mozgásokon alapuló izgalmas feladatokkal javítja a mozgásmintákat és a testtartást, így a mozgásszervi problémák kialakulásának megelőzésében is komoly segítséget nyújt. Mialatt olyan részképességek, mint a térbeli orientáció, testséma, figyelem és koncentráció, szerialitás, vizuo- és szenzomotoros képesség, grafomotoros képesség stb. is fejlődnek, amelyek az iskolai teljesítményt támogatják. (forrás)
Készségfejlesztő hatású egyéb mozgások
Falmászás; mozgás és egyensúlyfejlesztés balance trainer, slackline és egyensúlydeszka segítségével; izom és mozgásfejlesztés rúdsport és légakrobatika segítségével;
Gyógypedagógia
A gyógypedagógiai fejlesztés elsősorban a tanuláshoz szükséges részképességek fejlesztését helyezi előtérbe.
A gyógypedagógiai vizsgálat és kezelés már három hónapos kortól ajánlott, ha a szülő aggódik, hogy csecsemőjének nem elég harmonikus a mozgása, ha túl laza a csípőízülete, ha máshogy tartja kezét, lábát, féloldalasan a fejét, ha csak egy oldalra fordítja a fejét vagy úgy véli, lassan fejlődik a mozgása. Az egészséges babáknak is javasolt a mozgásfejlődési folyamatuk vizsgálata/felülvizsgálata. Baleseti, ortopédiai, belgyógyászati problémák esetében is segít.
Ayres terápia
A köztudatban Ayresként emlegetett terápia pontosabb nevén Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia, mely egy, a szenzomotoros erőket megmozgató, dinamikus irányultságú, érzékelési elemeket integráló mozgásos pszichoterápia, és nem egy megadott rutin szerint irányított mozgástréning, amellyel sokan összetévesztik. (forrás)
Tánc-néptánc-balett
Mindegy, a gyermek melyiket kedveli, lényeg, hogy a tánc koreográfiáján keresztül fejlődik a térérzékelése, a téri tájékozódás, a jobb-bal differenciálás, keresztmozgások, nő koncentrációs képességük, a vizuális, auditív és mozgásos memóriájuk. Debrecenben rengeteg néptánc együttes, táncegyesület működik, de kiemelkedő munkát végeznek a baletttársulat vezetői is.
Éneklős-mondókázós foglalkozások
Kerekítő
A Kerekítő az évkört és a kisgyermekek mindennapjait követő fél órás népdalkincsünkre épülő mondókázós, mozgós, éneklős aktív, védjegyes program. Három éves korig ajánlott, az érintésre, a bizalomra, a közös játékra épülő baba-mama programok: Kerekítő Mondókázó, Kerekítő Manó Torna és Kerekítő néptáncos Tippentő.
Ringató
A Ringató szintén levédett program, élő énekszóval, mondókákkal, dajkarímekkel, hangszerjátékkal tanít a zene szeretetére, a közös éneklésre a fél órás foglalkozások keretein belül.
Így tedd rá!
Az Így tedd rá! program célja, hogy játékos formában, a hagyományos népi játékok segítségével kerüljön fejlesztésre a gyermekek mozgáskészsége, miközben észrevétlenül sajátítják el a magyar néptánc alapjait, és értik meg egy-egy motívum struktúráját. A védjegyes programon részt vevő gyerekek szókincse, szövegértése, mozgáskultúrája is fejlődik, memóriájuk, számismeretük javul.
Babusgató
A Vojtina Bábszínház Babusgató programja havi 2-3 alkalommal elérhető, 3 hónapos kortól 3 éves korig várják a táncolós-modókázós mesélős foglalkozásra.
Hangbújócska zenebölcsi
Lövei Lilla zenepedagógus egyedi koncepciója alapján tartja magyar mondókákra és dalokra épülő Hangbújócska zenebölcsis foglalkozásait. A 40 perces játékos foglalkozásokon előkerülnek a ritmushangszerek is. Három hónapos kortól az óvodás korig bármikor be lehet kapcsolódni.
Beszéd-hallás területe
Logopédus
A logopédus logopédia szakirányon végzett gyógypedagógus. Komplex feladata a beszéd-indítás, a beszéd-rendellenességek kialakulásának felismerése és rendszeres szűrése, teljes körű vizsgálata, a beszéd és nyelvi fejlődési elmaradással küzdő gyermekek egyéni vagy csoportos fejlesztése, a beszédzavarok kezelése/terápiája, a beszédhibák korrekciója, a beszéd és nyelvi hátrány kompenzálása. Ezen felül az olvasás- és írászavarok, mint a a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése.
Magyarországon logopédus végzi óvodában a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését.
GOH-GMP Beszédpercepciós diagnosztika és terápia
Az emberi beszéd feldolgozásának (beszédhallás, beszédészlelés, beszédmegértés) során felmerülő problémák fejlesztését segítő terápia.
A gyermekek akár évekig képesek kompenzálni a beszédpercepció terén való elmaradásukat, ezért fontos fokozottan figyelni erre a problémára, mivel ez a terület rejtetten működik, így sokszor későn derül ki, hogy mi áll a tanulási-, vagy viselkedési problémák hátterében.
AIT/FST Hallási Figyelem Tréning
Speciális, intenzív tréning, mely zenét használ a központi idegrendszer stimulálására, elsődlegesen az auditív feldolgozás javítására. A hallási figyelem tréning speciálisan modulált zeneszámokból áll, melyek a hallószervet és ezen keresztül a központi idegrendszert stimulálják. Segíthet a megkésett beszédfejlődés, beszédészlelési és beszédértési problémák, diszlexia, diszgráfia, helyesírási nehézségek, nehezen javuló, makacs hangképzési hibák, logopédiai problémák esetében is. (forrás)
Számolós-logikázós foglalkozások
Kis Zseni aritmetikai iskola
Heti egyszeri elfoglaltságot igénylő, kiscsoportos, pozitív megerősítésen alapuló, egyéni képességeket figyelembe vevő játékos foglalkozás. Páratlan képességfejlesztési lehetőség 5-12 éves korú gyerekeknek: iskolaelőkészítő, tanulási képességeket erősítő csoportok.
Az eszköz használatának előnyeiről itt olvashattok többet.
A februárban induló csoportokba a beiratkozás megkezdődött! Keresd Tündét a 06-30-853-4074 telefonszámon!
A debreceni Kis Zseni iskola Facebook oldala itt érhető el.
Sakk
Rengeteg előnye van már kisgyermek kortól: fejleszti az emlékezőtehetséget, elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a megosztott figyelem képességét, az összefüggések felismerésének képességét, az összpontosítás képességét, kreativitást, kombinatív képességet, a módszeres és hatékony gondolkodást, a tanulási képességet. Már óvodás kortól tanulható, játékos módon, később akár az iskolai oktatásba is beilleszthető.
Egyedi foglalkozások: Szenzomotoros játéktól a kincskeresésig: „Felfedezők szombatja” a Debreceni Nemzetközi Iskolában
A foglalkozások közben a gyerekek olyan hasznos készségeket sajátíthatnak el, amelyek a jövőbeli tanulásuk és életük során kivételesen hasznosak lesznek. A program ösztönzi a kreativitást, a kritikus gondolkodást, és egy nagyszerű szombati programot kínál a gyerekek (és szüleik) számára.
A foglalkozásokat tapasztalt IB tanáraik vezetik angol nyelven (magyar segítéség a rendelkezésükre áll), így angol nyelvtudás nem szükséges, azonban célzottan segít az angol nyelvi kommunikációs készségek fejlődésében.
A részletekről itt tájékozódhatsz >>> jelentkezés a programokra a Debreceni Nemzetközi Iskola honlapján
Iskolaelőkészítő és tanulási zavarokon segítő módszerek
NILD
A NILD a tanulási képességek komplex kognitív fejlesztő folyamata, amely a tanulási folyamat minden szakaszának funkcióit és a részképességeket fejleszti. Egy komplex tanulási módszer, mely összerendezi a két agyfélteke munkáját. A NILD egy mozaikszó, a National Institute for Learning Development (USA) – Nemzeti Intézet a Tanulás Fejlesztéséért – intézet kezdőbetűiből. A NILD filozófiája, hogy minden egyén képes tanulni. (forrás)
Áthidaló Iskola Előkészítő Program
Heti egy alkalmas, nyolc - hat hónapon át tartó iskolaelőkészítő foglalkozássorozata Kék Vacokban, mely kis csoportos foglalkozások keretében nagy hangsúlyt fektet az alábbi alapképességek fejlesztésére:
- Figyelem
- Memória
- Auditív differenciálás
- Érzelmi intelligencia
- Logika és Matematika
- Finommotorika
Az Alapozó fejlesztés
vagy terápia a beszéd és mozgásproblémás, valamint az olvasásproblémásokon és az írás alaki részével küzködő gyerekeken segít a Mosolysziget elsősorban, 5-16 éves korig.
A Lehetsz Király! program
A mesék és a család erejében bízó Posztós Réka gyermekpszichológus nevével fémjelzett program célja a gyermekek mindazon szociális, mentális, kreatív, logikai és gondolkodási képességeinek fejlesztése, melyek nagy jelentőséggel bírnak a sikeres életpálya indítása során, és a kiegyensúlyozott, boldog emberré válást segítik.
ADL - Debrecenimami
Forrás, Forrás, Forrás; Fotók; Fotó; listakép: Pexels / Yankrukov
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges