Jelenlegi hely

​Gyalogos túraútvonalak Debrecen környékén

A túrázás testi - és lelki kikapcsolódást, feltöltődés és örömöt nyújt az ember számára. Összegyűjtöttünk Nektek Debrecen környéki túraútvonalakat, hogy ne (csak) henyéléssel teljen a szünet!

Gyalogos túraútvonalak

1. Hármashegy – Halápi csárda – Bodzás-tároló – Panoráma út – Erdőspusztai bemutatóház – Mézeshegyitó – Kati-híd (Dorcas camping)

A hármashegyi pihenőközpontból a kilátó felé indulunk a K jelzésen. A toronyból gyönyörű kilátás nyílik, jó időben látszanak a Bihari hegyek. Kitűnő pihenő a Hármashegyi-tó, ami a tanösvény tölgyfalevél jelzésén, némi kitérővel érhető el. A csárda bélyegzőhely, a Bodzás-tó a vízi madarak otthona. Érdekes látnivaló, pihenő és bélyegzőhely az Erdőspusztai bemutatóház. A Mézeshegyi-tónál sok horgász telepített padokat, ahol megpihenhetünk, és ugyancsak sok vízi madárral találkozhatunk. Túránk befejezése a Kati hídnál lévő buszmegállóban lesz. A P jelzésen bemehetünk a Vekeri-tóhoz megpihenni.

A Hármashegyi-tó

Megközelíthetőség: Hármashegyre Zsuzsivonattal (vigyázz, szezonfüggő!), vagy Halápra a 37-es busszal megyünk, a két helyszín között gyalog, a K, vagy a "oTo" jelzésen. Busz a Kati hídtól ritkán közlekedik. A Halápi csárdánál „tankoljunk”, mert a túra végéig nincs lehetőség beszerzésre.
Táv és idő: 22 km, 6-7 óra

2. Vámospércs – Halápi-tároló – Fancsika II. – Fancsika I. – Ördögárok

A vámospércsi vasútállomástól nyugatra a vasút mentén gyalogolunk (2 km-t) a Z jelzésen, majd délre fordulunk. Hamarosan elérjük a volt Állóhegyi iskolát, majd pedig a keresztező P utat. (Ha ki akarunk szállni, a P jelzésen jobbra indulva Halápra érünk, előbb a vasútállomásra, majd pedig a csárdához.) A Z jelzésen tovább haladva elérjük a Halápi, majd pedig a Bodzás-tárolót. Mindkettő vízi madarak és horgászok tanyája. A Bodzás után együtt halad a Z és K jelzés a Panoráma útig, ahol jobbra fordulunk, a Látóhegyi kilátó felé. A jelzés nemsokára balra bemegy az erdőbe, és a Fancsika I. (Báltiszta) tó közelében halad, a Bál-hegyen át (szép fenyves). A jelzés és a túra vége a Vámospércsi úton, a Zsuzsivasút Csereerdő megállójánál van, szemben találjuk az Ördögárok nevű – IV. századi szarmata védelmi rendszer rekonstruált maradványa – bemutató helyet.

Az Ördögárok

Megközelíthetőség: Vámospércsre vonattal, vagy távolsági busszal, a Csereerdő megállótól vagy a Zsuzsivasúttal (vigyázz, szezonfüggő!), vagy a 37-es helyi, illetve a távolsági buszokkal vissza Debrecenbe.
Táv és idő: 22 km, 6-7 óra

Figyelmeztetés: Csak Vámospércsen találunk boltot, kocsmát, máshol a túrán sehol, ételt-italt vigyünk magunkkal

3. Debrecen, Klinikák villamos mh. – Pallag – Bocskaikert

A klinikai villamosmegállótól a Pallagi utat keresztezve kelet felé indulunk, majd balra fordulunk, a P jelzésen. Utunkon a Vízmű, majd a temető következik, pihenő a Pallagi preszszónál lehetséges. A gyümölcsös kertek mentén időnként számíthatunk nagy sárra, Bocskaikertig látnivaló a strucctanya, a réggebi térképen erdészlakként szerepel. Bocskaikertben az útvonal baloldalán van a Vén diófa csárda.

A Bocskaikert gyümölcsöseiben igazán sokféle és finom alma terem

Parlagi templomrom

A 13. században Pallag, eredeti nevén Parlag nevű falu 400 év alatt, a 17. század második felére teljesen elnéptelenedett, Debrecen városa vette zálogba. Pallag közelében, a Dombostanya vasúti megállótól nyugatra fekszik az Árpád-kori Parlag falu templomának romja, mely kedvelt úti cél a túrázók körében. A templom az 1200-as években már állt, már a többszöri felújítások ellenére is folyamatosan pusztul.

Megközelíthetőség: A klinikához villamossal, vagy helyi járatú buszokkal. Bocskaikertből vonattal, vagy távolsági buszokkal vissza Debrecenbe.
Táv és idő: 16 km, 4,5 – 5 óra

4. Kartács utca – Bodaszőlő – Zeleméri rom

A Doberdó utcai buszmegállótól, a Kartács utcán északra indulunk a S jelzésen (a túra végéig sárga jelzésen haladunk!). Utunk a Nagyerdőn és az Öregtölgyesben vezet, a Meszest elérve jobbra még láthatjuk az egykori erdészház és az ifjúsági tábor maradványait. Alsójózsára érve, mielőtt elhagyjuk a települést, a Nagyszentgyörgy utcában, jobbra van az „Emil”-kocsma, ahol megpihenhetünk. Az autóbusz útvonalát balra követve, egy kis kitérőt tehetünk a hajdúszentgyörgyi templomromhoz, melyet a vasútvonalat keresztezve, a Tócó patak hídján átmenve, és az első ház előtt a dombra felmenve érünk el. A kitérő után visszatérhetünk eredeti útvonalunkhoz, a S jelzéshez, amelyen kijutunk a Bodaszőlőre vezető útra. A közelben találjuk a homoki tölgyest.

A Zeleméri templomrom

Balra fordulva, a műút mentén a S L (rom) jelzésen előbb a vasútvonalat érjük el, majd az állomással szemben a zeleméri templomromot. Ne lepődjünk meg, ha menyasszonyi ruhás alakot látunk a romoknál! Nem hajdanvolt tragédiák szelleme, hanem igazi menyasszony, a romantikus hangulatú rom ugyanis kedvelt fotózási helyszín.

Megközelíthetőség: A Doberdó utcára a 10-es busszal és a 2-es villamossal. Zelemérről vissza Debrecenbe vonattal, vagy távolsági busszal (100 m-re a vasúttól).
Táv és idő: 12 km, 3,5 – 4 óra

5. Martinka – Hármashegyi pihenőközpont

Martinkán a buszállomástól, keletre indulunk a P jelzésen a Hajdúsámsonba vezető, nemrég kialakított aszfaltozott út mellett, majd tovább megyünk a martinkai védett mocsár felé, amely tavasszal nagyon szép a tömegével virító mocsári gólyahír sárga virágaival. Jobbra fordulunk, ahol a P és S jelzés együtt megy, amikor viszont a S jelzés balra kanyarodik, mi is ezt az irányt követjük. Végig a jelzést követve jutunk el a hármashegyi pihenőközpontig, ahol hétvégén és szezonban üzemel a büfé.

Utazás Magyarország legrégebbi erdei kisvasútjával, a Zsuzsival

Megközelíthetőség: A távolsági buszállomásrol (Nyugati utca) induló busszal utazhatunk Martinkára, Hármashegyről vissza Debrecenbe a Zsuzsivonattal. Szezonon kívül lejövünk Halápra a csárdához a kerékpárúton, és a 37-es busszal vissza a városba.
Táv és idő: ha Zsuzsivonattal jövünk haza, 7 km, egyébként 11 km, 2,5 – 3 óra

6. Pac iskola – Vekeri-tó – Dorcas camping (Kati híd)

A paci iskolától a bolt előtt indulunk a P L (rom) jelzésen, előbb lakott földúton. Az egyenes út végén balra a jelzés bevisz bennünket az erdőbe, fenyves, majd akácos kísér bennünket, majd jobbra egy vágóhíd látható. A Hosszúpályi úton a jelzéstől kissé balra a honvédsíremléket láthatjuk (Szarka kapitány síremléknek is nevezik), majd jobbra fordulva a Népművészeti alkotóházat, melynek épülete egykor iskola volt. Végig ezt a jelzést követjük, változatos erdők között haladunk, érintve egy lovastanyát.

A Vekeri-tó kedvelt célpont a debrecenieknek, ha egy kicsit kiszakadnának a természetbe

Elérve a galagonyást, majd áthaladva rajta, átkelünk egy csatornán – esős időben nehéz rajta az átjutás – és elérjük a Vekeri-tavat. Kéktúra bélyegzőhely, kultúrált körülmények között pihenhetünk meg, horgászhatunk, süthetünk szalonnát, majd a P jelzésen jöhetünk ki a Kati hídnál lévő buszmegállóhoz. A Dorcas kempingben működik a Bóbitás étterem.

Megközelíthetőség: A vasútállomástól indul a 48-as busz, menetideje kb. 20 perc a paci végállomásig. A Kati hídtól távolsági busszal jöhetünk vissza Debrecenbe, vigyázzunk, ritkán jár.
Táv és idő: kb 8,5 km, 2,5 – 3 óra

7. Bánk (Panoráma út) – Fancsikai templomrom – Erdőspusztai bemutatóház

A buszról célszerű leszállni a Panoráma útnál. A Debrecenből Bánkra járó busz útvonalával párhuzamosan indulunk el visszafelé, és mindjárt egy tájékoztató táblához érünk, mely a Fancsikai templomromhoz, balra vezető utat mutatja meg. A templomrom rekonstruált alapját láthatjuk, és elolvashatjuk annak történetét. Visszatérve a Diószegi útra a Panoráma úti kereszteződéshez, elmehetünk a bánki lovasközponthoz, nem messze van tőle a bánki iskola, buszmegállóval. Visszatérünk a Panoráma úthoz, és jobbra, északkeletre nemsokára elérjük az Erdőspusztai bemutatóházat és parkját. Valószínű, hogy másutt nem láthatunk vákáncsos házat. Megnézhetjük a kiállítást, az arborétumot, szervezhetünk gyermekprogramot.

Az erdőspusztai bemutatóház (Forrás: Nyírerdő Zrt.)

Megközelíthetőség: A nagyállomástól induló 30-as busszal ki a Panoráma útig vagy Bánkra, és vissza is.
Táv és idő: 2,5 – 3 km (kitérővel kb. 4 km), a látnivalók megtekintése 1-2 óra

8. Létai út – Panoráma út – Fancsika I – Látóhegyi kilátó – Csereerdő

A Kinizsi nyomdától (Létai út végén a buszfordulótól 300 méterre) fehér + jelzésen, előbb a lakott területen, majd a Fancsika I. tó déli partján elmegyünk a Látóhegyi kilátóig, ahol télidőben szánkózni szoktak a gyerekek, és a fák már magasabbak, mint a kilátó. A tó néhány évente egy szárazabb nyár végére sajnos kiszárad. Azért gyönyörködhetünk a vízi madarakban, találkozhatunk „szörnyeteget” fogó horgásszal is. A Z jelzésen megyünk ki (lásd 2. sz. túra) a Vámospércsi útra, a Zsuzsivasút Csereerdő megállójának közelében.

Megközelíthetőség: A színháztól indulunk az 41-es busszal és a végállomásig, a Kinizsi nyomdáig utazunk. Hazafelé az egy-kétóránként közlekedő 37-es busszal, vagy valamelyik távolságival.
Táv és idő: kb. 8 km, 2,5-3 óra

9. Kati híd (Dorcas camping) – Vekeri-tó – Mikepércs – Rókás-tavak – Hajdúbagos

A Kati hídtól - mely szerintünk a világ legkisebb hídja címet is kiérdemelhetné -  a P jelzésen bemegyünk a Vekeri-tóhoz, ahol pihenő és étkezési lehetőség van, kéktúra bélyegzőhely. A P L rom (és Z) jelzésen a tó hídjain át elérjük a galagonyásban haladó ösvényt (vigyázzunk, sok eső idején nehéz átjutni a csatornán), majd az erdő szélét. Onnan a Z jelzésen, a leendő evezős pálya mentén délre indulunk és haladunk a Mikepércs szélén lévő a temetőig, itt balra a Rókás-tavakat jelző tábla útmutatása alapján (délre) a S jelzésen megyünk tovább a Rókás-tavak érintésével Hajdúbagosra.

A Rókás-tavak kedvelt horgászhely (Forrás: Pecatavak.hu)

Hajdúbagos határában áthaladunk a 265 hektárnyi területen elterülő földikutya-rezervátumon. A földikutyákat nem fogjuk látni, nagyon rejtett, földalatti életet élnek, a kipusztulás veszélye miatt 1976 óta fokozottan védetté nyilvánították őket.

A legelőn a földikutyán kívül több ritka növény és állatfaj is menedéket talált, ezek is védettek. Az állomásnál kocsmát találunk.

Magányos földikutya (Forrás: hnp.hu)

Megközelíthetőség: Távolsági busszal kimegyünk a Dorcas kempingig (Kati híd). A túra befejezésekor visszajöhetünk távolsági busszal, vagy vonattal.
Táv és idő: kb. 15 km, szükséges idő – horgászás nélkül - 5 óra

10. Vándor-ló útvonal (Túraútvonal Mikepércsen)

A túraútvonal a Mikepércsi Vándor-ló - Mikepércs-Hajdúbagos; Mikepércs-Vekeri-tó turisztikai útvonal fantázianevet kapta.
Kizárólag a természetjáró ötletességére és teherbírására van bízva, hogy milyen indulási és célállomást tervez el mikepércsi túrázása alkalmával. Az elmúlt 10 év tapasztalata alapján a legkedveltebb túrázási célnak a (Bánk –) Vekeri-tó – Mikepércs útvonal bizonyult.
A zöld és a sárga jelzés találkozása a település főtere, ahol a templom, illetve a kályhamúzeum is található (mindkét hely látogatásához előzetes bejelentkezés szükséges).
Mikepércs község ( Hajdú-Bihar megye ) határában a Hajdúbagosra vezető földút mentén áll magányosan egy hatalmas tölgyfa. A népnyelv ezeréves, más néven Rákóczi-tölgynek nevezi. Valójában körülbelül 300 éves, így kapcsolatba hozható az itt régen birtokos Rákócziakkal is.

a Mikepércsi ezeréves tölgy (Forrás: evfaja.okotars.hu)

Fontos megjegyezni, hogy a túraútvonal zöld jelzéssel az Alföldi Kéktúráról ágazik le a vekeri-tavi állomásnál, így része egy olyan turistaútnak, melyen az egész ország végigjárható (Országos Kéktúra - Alföldi Kéktúra).

Táv és idő: A mikepércsi túraút összesen 12,5 km hosszú, jól szakaszolható. A zöld jelzésű, Vekeri-tó – Mikepércs szakasz 5 km, míg a sárga jelzésű Mikepércs – Hajdúbagos szakasz 7,5 km hosszú. Szükséges idő kb. 4 óra.

11. Kati híd (Vekeri-tó) – Mézeshegyi-tó – Diószegi út – Pipó-hegy – Halápi csárda

A Kati hídtól, a Kati-ér partján, a KP jelzésen elmegyünk a Mézeshegyi tóhoz, a P jelzésen a tó mellett haladunk keletre, majd a KP jelzést követve elérjük az aszfaltozott Diószegi utat és az egykori Ludas csárda helyéhez érünk. Északkeletre letérünk a műútról az újratelepített erdőbe a jelzésen és 6 km múlva érintjük a volt Pipóhegyi iskolát (most Két tölgy vendégház), majd rövidesen eljutunk a K és P sáv jelzések elágazásáig (Pipóhegy), ahol a P sáv úton maradunk, amelyen a Halápi csárdához érünk. Útközben beszerzési lehetőség nincs, ételt-italt vigyünk magunkkal!

A halápi csárda az ország egyik legrégebbi csárdája, 1778-ban épült (Forrás: erdospusztaihorg.wordpress.hu)

Megközelíthetőség: A Hosszúpályiba közlekedő távolsági busszal megyünk ki a Dorcas kempingig (Kati hídig). Halápról az egy-kétóránként közlekedő 37-es busszal vissza Debrecenbe.
Táv és idő: kb. 20,5 km, 5,5-6 óra

12. Halápi csárda – Hármashegyi kilátó és vissza a csárdához

A Halápi csárdától a K jelzésen, a kilátó (összesen 3 “hegy”) érintésével menjünk a Hármashegyi pihenőközponthoz, ahol akár főzőcskézhetünk is. A kilátóba, főleg, ha napsütötte idő van, feltétlenül másszunk fel: gyönyörű a kilátás. Javasoljuk a tanösvény bejárását (valamikor a Zsuzsivasút pénztárában lehetett kapni a leírását), jelzése zöld tölgyfalevél. Vissza a csárdához a kerékpárúton is jöhetünk "oTo".

A Hármashegyi kilátó (Forrás: Zsuzsivasut.hu)

Megközelíthetőség: 37-es busszal Halápra a csárdáig, majd vissza is Debrecenbe.
Táv és idő: a tanösvény nélkül kb. 8 km, a tanösvénnyel együtt mintegy 15 km, így az idő 2,5 óra, illetve 5 óra

Jelölések: K – kék sáv, P – piros sáv, S – sárga sáv, Z – zöld sáv, KP – kék és piros sáv együtt, PL – piros rom, SL – sárga rom, "oTo" : kerékpáros jelzés

KEdit - Debrecenimami

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.