Magyarországon is elérhetővé vállhat a rendszer, nem is kell rá olyan sokat várni. 2019-től az iskolabusz-szolgáltatást két tankerületi központban tesztelik majd, a két helyszín Kecskemét és Debrecen. Kecskeméten 25 alapfokú és 6 középfokú oktatási intézményt vonnak be a tesztüzembe, míg Debrecenben 32 általános iskola és 10 középiskola vesz részt a tesztelésben. Az iskolabuszok tesztüzemeltetése 2020 közepéig tart.
Az iskolabuszok forgalomba állításakor a legfontosabb szempont, hogy biztosítsák a tanulók biztonságos közlekedését az iskolájukig és vissza.
Ezért el kell érni, hogy az iskolabuszok közlekedését nyomon lehessen követni, egyfajta beléptető rendszert kell majd működtetni, és a buszokat videokamerákkal is fel kell szerelni.
Az ország új buszstratégiájának céljai között szerepel a magyarországi autóbuszgyártás megerősítése, az elsősorban hazai gyártású autóbusz-állomány kialakítása, melyet becslések szerint a hazai buszgyártó cégek 3060 új busz gyártása jelentené a következő 3 évben. Jelenleg a hazai buszállomány elöregedett, a járműparkot meg kell fiatalítani, összesen 6000 autóbuszt kellene lecserélni.
A közösségi közlekedés megújításának fontos eleme lesz a vasúti és a közúti autóbuszos személyszállítás menetrendjének összehangolása, az "egyjegy rendszer" bevezetése is. Céljuk a hatékonyabb átszállás, gyorsabb közlekedés kialakítása.
A közösségi és városi közlekedésben kiemelten fontos szerepet kapnak majd a "zöldbuszok", azaz a környezetkímélő technológiával üzemelő buszok, például az elektromos járművek üzembe állítása.
Szülőként reméljük, a szülői fórumokkal és a pedagógus közösségekkel is egyeztetnek majd az illetékesek a program indítása előtt. Bizonyára a szülőknek sem lesz könnyű elengedni a kisebb gyerekeket és hozzászokni a helyzethez. Az iskolai feladatok, a szülőkre háruló feladatok is gyakran igénylik a közvetlen kommunikációt a pedagógusokkal. Az iskolabusz intézménye nagyon sok családnak komoly segítség lesz, de az indítás rugalmasságot és türelmet fog igényelni minden oldalról.
Irigylésre méltó - egy szomszédos országbeli példánál megállva - hogy pl. Horvátországban mennyire komolyan veszik a gyerekek biztonságát, kiemelendők az úttest iskolák előtti szakaszán figyelmeztető felfestések, a magyartól eltérően jóval biztonságosabb átkelőhely jelölésektől a nagyvárosi iskolabusz rendszerig.
Forrás: forbes.hu; hiros.hu; MTI