Jelenlegi hely

Téged szeretlek, és nem a jegyeidet!

Közeledik az év vége, "ió, ció, áció…", de mielőtt kitörne a vakáció, jönnek a témazárók, vizsgák, mindenféle értesítők, a bizonyítvány. Hogyan értékeljük a gyerekeket? Adunk nekik EQ-tükröt is?

Az értékeléssel kisiskolás kortól folyamatosan találkoznak a gyerekek, otthon is ezt kérdezik a szülők: Hányas lett a dolgozat? Milyen lett a bizonyítvány? Hogy sikerült a vizsga? A mókuskerék egyre korábban kezdődik, és ha nem az elképzelések szerint alakulnak az eredmények, szorongás és aggodalom üli meg a szülőket: elég lesz-e a pontszám? Hogyan segítsünk? Büntessünk vagy dicsérjünk?

Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató szerint a gyerekek önértékelését jelentősen befolyásolja, hogyan értélkelik őket az iskolában, ahol nagyon sok "IQ-tükröt" kapnak, pedig nemcsak az intellektuális teljesítmény az érték. A mai iskolarendszer főleg az értelem részképességeit méri (pl.verbális-, ill. felfogóképesség, logikus gondolkozás). Kutatások (és személyes tapasztalataink) is igazolják, hogy az életben nem az iskolai eminensek válnak be a legjobban. A boldoguláshoz csupán 20%-ban járulhat hozzá az IQ és 80%-ban az EQ.

"Hosszú távon mi az igazi teljesítmény? Nem a személyiség hatékonysága? Nem az, hogy magunk és mások örömére, megelégedésére tudunk valami eredetit nyújtani?"

Az EQ (érzelmi intelligencia) tükröket is kellene rendszeresen adni, hogy a személyiség kiegyensúlyozott visszajelzést kapjon. Néhány évvel ezelőtt az általa vezetett iskolában olyan bizonyítványt szerettek volna nyomtatni, amelyben a semmitmondó magatartás és szorgalom értékelése helyett többek között az alábbi kategóriák szerepeltek:önállóság, kitartás, pontosság, rendszeretet, önfegyelem, bírálat elfogadása, érzelmek kifejezése, udvariasság, figyelmesség, segítőkészség, társakhoz való viszony, figyelemkoncentráció, közösségi tevékenység, lendület, munkatempó...

Akkor még csak pótlapként tűzhették be ezt a bizonyítványba, de ma már sokféle lehetőség adódik az ilyen értékelésre is.

A családnak is feltétlenül be kell lépnie ebbe a folyamatba, mert biztosan a személyiség torzulásához vezet, ha valakinek folyamatosan torz tükör alakítja az énképét. "Kell, hogy legyenek olyan területek, amelyeken igazán értékesnek látjuk őt!" Adjunk egymásnak arányos értékelést azokról a tulajdonságainkról, amelyek értéket jelentenek.

Szülőként, házastársként találjuk meg azokat a lehetőségeket, amikor értékelhetjük gyermekünk, társunk emberi nagyságát, jóságát, ügyességét, kedvességét – egyszóval őt magát.

"Egy fiatalasszony az autójával hazafelé tartott. Nagyon óvatos volt, mert új volt az autó. Ifjú házasokként sokat takarékoskodtak, igen sok áldozatukba került. Az egyik kereszteződésben egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt tolatás közben a sárhányó nekiütközött egy másik autó lökhárítójának. Kiszállt és látta, hogy behorpadt a szép karosszéria is. Elsírta magát. Mit mond majd a férjének? Hogyan lehetett ilyen ügyetlen? Ilyen figyelmetlen? Közben remegő kézzel kereste a papírjait. Egyszer csak a biztosító kárbejelentő dokumentumok közül kiesett egy cédula, amelyen határozott, férfias kézírással a következő üzenet állt: Baleset esetén emlékezz, drágám, arra, hogy téged szeretlek, és nem az autót!"

Jó lenne, ha a gyermekeink bizonyítványába is bekerülhetne ez a kis üzenet (ha már nincs EQ-tükör benne): "Emlékezz, drágám, arra, hogy téged szeretlek, és nem a jegyeidet!"

Felhasznált forrás: Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata 2.

Halász Kinga, Budapestimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Képregény, táblakép, futás... a közös pont: a Himnusz

Képregény, táblakép, futás, ismeretlen szerelmes ... a Himnusz és Kölcsey titkai

Gondolnád, hogy január 22-én ünnepeljük a Himnusz születésnapját? És azt tudtad, hogy képregény is készült belőle? Vagy azt, hogy Kölcsey nem is tartotta jó versnek?
23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

23 mondat, amit ne mondj annak, aki bajban van

Te is tudsz ilyen „jó szándékú”, de romboló mondatokat? Nekem a „kedvenceim” az „Engedd el!” a „Másoknak sokkal nehezebb” és a „Tudom, mit érzel”. Ilyenkor szívesen visszakérdeznék: Tényleg tudod?! Szerintem fogalmad sincs…
Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Love my Snowboard – Fotó- és videópályázat

Pályázat típusa: fotó- és videó pályázatBeküldési határidő: 2022. március 30.
Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Novellapályázat Preyer Hugo emlékére 2022

Pályázat típusa: sci-fi novellák írásaBeküldési határidő: 2022. március 31.Korcsoport: 3-12. osztályos gyerekek
Ugrás az oldal tetejére