Jelenlegi hely

Ne menjen az agyunkra a karácsony!

Mi játszódik le az agyban vásárlás közben? Tudunk-e egyáltalán tudatosak maradni? Ha ismerjük a marketingfogásokat és odafigyelünk, nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

Az advent időszakának a befelé fordulásról és a mögöttünk hagyott év történéseinek összegzéséről, valamint lezárásáról kellene szólnia. Ehhez képest a karácsonyt megelőző heteket a rohanás, az év végi hajtás és a boltokban való tolongás jellemzi. Nézzük meg, hogy az ajándékok utáni hajszánkat mi idézi elő, és vásárlás közben milyen folyamatok zajlanak le bennünk. Egy kis tudatossággal és odafigyeléssel nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

A vásárlás egyszerre érzelmi és racionális döntés

Egyes tanulmányok szerint a vásárlás egy ősi ösztön. Bármilyen hihetetlen, ez még gyűjtögető és vadászó eleinktől maradt ránk, akárcsak az a jó érzés, amely akkor tölt le bennünket, hogyha a vágyott terméket megkaparintottuk. Vásárlás közben több agyi terület is működésbe lép.

Egyes neurológusok ezt idegi kötélhúzáshoz hasonlítják. Mikor egy termék megragadja a figyelmünket, akkor agyunk jutalomközpontja fokozott dopamin-termelésbe kezd, amely hatására kellemes érzés önt el minket. Ugyanakkor az árak szemlélésekor az a terület is bekapcsol, amely a veszteség érzését közvetíti felénk.

A reklámok nem véletlen hatnak elsősorban az érzelmeinkre. De természetesen észszerű okokkal is alátámasztják hirdetésüket a cégek, amelyekkel azt üzenik a vásárlóknak, hogy az ő termékük megvásárlása létszükséglet a számunkra. Érdekes jelenség, amelyet több kutatás is alátámasztott, hogy miután a kosarunkba helyeztünk egy több szempontból is hasznosnak ítélt terméket, utána hajlamosak vagyunk valamilyen felesleges apróságot is mellé tenni.

Személyiségünk is, nemünk is befolyásolja vásárlási szokásainkat

A megfigyelések szerint a külvilág felé nyitott, könnyen ismerkedő, úgynevezett extrovertált személyiségekre vásárlásaik során nagyban hat a környezetük, valamint az áru külseje és presztízsértéke. Velük szemben a befelé forduló, introvertált egyéniségek megfontoltabbak miközben róják a köröket a boltok polcai között. Nagyobb figyelmet fordítanak a részletekre, elemzők, és kevésbé hajlamosak felindulásból vásárolni.

A sztereotípia szerint a hölgyeket jobban elkapja időnként a „boltkór”, mint az urakat. Ez részben helytálló is, mivel a két nem tagjai máshogy viselkednek vásárlás közben is. A nők szeretnek betérni több üzletbe is, összehasonlítják az egyes boltok kínálatát, árait, alaposan megvizsgálják a kihelyezett árukat. Előszeretettel kérdeznek, elegyednek beszédbe az eladóval, és ha van rá mód, ki is próbálják a termékeket, mielőtt megvásárolnák azokat.

A férfiak rendszerint célratörőbbek e területen is. Elhatározzák, hogy mit szeretnének venni, és megpróbálják azt mielőbb fellelni. A böngészéshez, a részletes vizsgálathoz általában nincs türelmük.

Csábító csecsebecsék

A karácsonyi bevásárláskor akarva-akaratlanul meglepjük saját magunkat is egy-két aprósággal a menü hozzávalóinak és az ajándékok beszerzésén túl. Ilyenkor a boltok és az árusok olyan trükkökhöz folyamodnak, amelyek tudat alatt is képesek hatni ránk, így sokszor úgy jövünk ki egy üzletből, hogy olyasmi is a kosarunkban van, amit normál esetben vélhetően rá sem írnánk a bevásárlólistánkra. Leginkább a hipermarketek és a nagy bevásárlóközpontok képesek bűnbe vinni a vásárlókat.

Nem véletlen, hogy ilyenkor még gyakrabban találkozunk nem szokványosan vagy extra látványosan kihelyezett árukkal. Mint ahogy az sem, hogy alig belépve a tág térbe rögtön karácsonyi csecsebecsékbe és finomságokba botlunk, amelyeket színesen és ízlésesen tárnak elénk. A sárga háttérre feketével szedett akciós feliratok ugyancsak költekezésre csábíthatnak, mint a várakozási pontokon kihelyezett apróságok.

Régi, jól bevált trükk továbbá, hogy az alapvető élelmiszerek az áruházak legtávolabbi pontján kapnak helyet, így a vevőknek végig kell sétálniuk az egész bolton a mindennapi cikkekért. Minél több időt tölt a vevő az üzletben, annál többet vásárol – vélik a marketingesek, ám ezt nemrég sikerült megcáfolni.

A Pennsylvania Egyetem kutatói a bevásárlókocsikra erősített nyomkövetők adatai alapján megállapították: minél tovább tartózkodnak a vásárlók az áruházban, annál céltudatosabbakká válnak. A vásárlással töltött egyre hosszabb idő nyomasztóvá válik számukra, ezért egyre kevesebbet nézelődnek, és csak a megvásárolni kívánt termékeket keresik.

Ha a fenti marketingfogásokkal tisztában vagyunk, akkor elkerülhetjük a bevásárlást követő kisebb vagy nagyobb lelkiismeret-furdalást is.

Forrás: csalad.hu

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Hogy reagáld le, ha valaki az online térben provokál! - Így kezeld a beszólogatást!

Hogy reagáld le, ha valaki az online térben provokál téged! - Így kezeld a beszólogatást!

Posztolunk, csoportokban kommunikálunk, az online térben éljük az életünket, nem csak mi, hanem a gyerekeink is, és ha még most nem is mert még kicsi, akkor nemsokára, hidd el, ezt nem ússza meg senki…
Képességfejlesztés, iskolaérettség - szülői rémisztgetés vagy komoly gond?

Képességfejlesztés, iskolaérettség - szülői rémisztgetés vagy komoly gond?

A két fogalom gyakran együtt jár, de mégsem jelenti ugyanazt. A családi és óvodai háttér, a születéskori körülmények és öröklött adottságok egyaránt befolyásolják a gyermekeink fejlődését. Mi az, ami ingyen, államilag jár, mit tehetünk mi szülők otthon? Cikkünk első része ezeket a kérdéseket boncolgatja.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére