Vajon mérlegeljük a folyamatosan változó jövőre való felkészítést? A ma általános iskolát kezdő gyerekek 65%-a végül teljesen új, még nem létező munkakörökben fog dolgozni – ez derült ki a Világgazdasági Fórum 2016-os “A munkahelyek jövője” című kutatásából.
Nem könnyű a pedagógusoknak a megszokások, a bevett rutin és az állami kerettanterv mellett alkalmazkodniuk az új kihívásokhoz. Még nehezebb a diákokat pedig fel kell készíteni arra, hogy megbirkózzanak a kiszámíthatatlan jövőbeli élethelyzetekkel.
A 10-15 év múlva szükséges készségek teljesen különbözőek, mint amire most vagy évtizedekkel ezelőtt szükségünk volt. Nyilvánvaló, hogy az oktatásnak lépést kell tartania ezzel a fejlődéssel.
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) az International Baccalaureate, azaz a Nemzetközi Érettségi oktatási rendszerét használja.
Ennek az alapjait érdemes megismerni:
1.A tanítás kutatásra épül:
nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulók megtalálják az információkat és egyre átfogóbban megértsék azt.
2.A tanítás a megértésre összpontosít:
a témák feldolgozása a megértés elmélyítése érdekében történik. Ez segít a tanulóknak az összefüggések megértésébeni, így tudják átültetni a tanult anyagot valós élethelyzetekbe és ennek köszönhetően emlékeznek egy életen át a megtanultakra.
3.A tanítás a hatékony csapatmunkára és együttműködésre épít:
ez nemcsak a diákok közötti csapatmunkára, de a tanárok és a diákok közötti együttműködésre is vonatkozik. Az egész osztálynak egy közös célja van: a tanultak valódi megértésére, hiszen csak így marad emlékezetes a tananyag.
A tanárok hogyan készíthetnek fel egy tanuló arra, hogy megértse: a tanulás a saját felelőssége?
Ehhez fontos, hogy a diák önálló tanulóvá váljon, képes legyen egyedül összetett feladatok megoldására.
Az IB oktatási program hétköznapi helyzetekhez és kihívásokhoz kapcsolódó esettanulmányok (problémamegoldás) segítségével fejleszti a diákok készségeit.
Míg a tanulási módszerei elősegítik a szociális, kutatási, gondolkodási, kommunikációs és önmenedzselési készségek fejlődését.
Mitől lesznek aduászok a munkaerőpiacon? Hogyan jutnak el ezektől a módszerektől a „foglalkoztathatósági készségekig”?
Az IB oktatási programjával és tanulási módszereivel válnak a fiatalok “független tanulókká”,
Hogy néz ki egy óra az ISD-ben?
Egy nyolcadikos dizájn óra alatt arra kérik a diákokat, hogy próbáljanak egy stabil hídszerkezetet készíteni.
Ehhez szükség van kreatív gondolkodásra, az építési lehetőségek feltérképezésére, életszerű problémák megoldására, és arra, hogy szokatlan anyagokat párosítsanak egymással. A gyerekek csapatokban dolgoznak, megállapodnak a feladat során elérni kívánt célokban, valamint egymás között és a tanárral is folyamatos párbeszédben vannak az elért eredményekről, a felmerült kihívásokról.
Értékelések
A hagyományos iskolai értékelés legtöbbször úgy zajlik, hogy a kiadott anyagot bemagoló diák egy előre megadott időpontban dolgozatban számot ad róla. Függetlenül a körülményektől, a diák képességeitől vagy előzetes tudásától.
Az ISD-ben a diák teljesítményét már a tanulás közbeni értékeli a tanár: folyamatos visszajelzést ad a feladat kapcsán, így a diáknak lehetősége van megérteni a hibát és kijavítani azt. Ezen kívül a tanár figyelembe veszi a diák előzetes tudását, hogy ennek megfelelően alakítsa ki a tanulási egységeket, így gyakorlatilag egyénre tudja szabni az oktatást.
jöjjön el soron következő, felső tagozatosok számára szervezett nyílt napunkra március 22-én!